Waar staat Leren door Ervaring voor?

Vormgeven aan behandeling, uitvoeren wat je leert: Leren door Ervaring!

De methode voor Tieners

De Leren door Ervaring -weekenden, ofwel PMT-weekenden, staan voor ervaringsgericht leren. De methode voor tieners. Waarom? Omdat het een heel directe vorm van leren is: doen, evalueren, lessen trekken om te bepalen wat je wilt behouden en wat je anders gaat doen. Daarna ga je weer verder met experimenteren en begint de cyclus opnieuw. Grote voordeel is dat je dit doet met je eigen leeftijdgenoten: de belangrijkste bronnen van informatie voor deze leeftijd als het gaat om hoe je je (wilt of moet) gedragen in een groep (sociaal gedrag).

Psychomotore therapeut, gedragsdeskundigen en GZ-Psycholoog

Ervaringsgericht leren is het domein van Psychomotore therapeuten. Daarom is er altijd tijdens de weekenden een PMT therapeut aanwezig, 24/7.

Maar het stimuleren van ontwikkeling bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis, die ook nog eens divers zijn en tiener, dat vraagt ook om specifieke kennis. Naast de PMT therapeut is er ook een gedragsdeskundige aanwezig, ook 24/7.

Omdat het een echte behandelcomponent heeft (gericht op verandering en oplossen van een probleem) en niet alleen begeleiding, is er een GZ psycholoog aanwezig die beide groepen en beide behandelteams bijstaat en aanstuurt gedurende de weekenden.

Image

4 doelen

Autisme heeft impact op het dagelijks leven en op heel veel facetten hiervan. Dat komt omdat de manier van informatie verwerking en daarmee de manier van leren en dus ontwikkelen, anders is. Anders betekent dus niet onmogelijk, maar wel uitzonderlijk en uitdagend! Onze praktijk biedt daarom een speciaal vormgegeven behandeling aan gedurende een weekend en in een groep. Door onze therapievorm in een weekend te gieten behalen we een aantal voordelen:

Doel 1: sociaal contact

De groep is een ideaal leermedium als het gaat om stimuleren van ontwikkeling van sociaal gedrag. Immers, sociaal gedrag voer je bij voorkeur uit met leeftijdgenoten (peergroup). Alleen, jongeren met autisme mee laten doen met een groep jongeren zonder autisme, betekent dat de lat te hoog wordt gelegd. En een lat die te hoog ligt, levert geen leerrendement maar alleen maar frustratie en bevestiging dat je het niet kunt. Daarom werken wij met een groep die bestaat uit kinderen met autisme, ADHD (om wel wat vermenging en diversiteit te hebben) en soms ook gedragsproblemen of emotionele problemen (depressieve jongeren, of andere problemen in ontwikkeling of sociale omgeving). De rode draad is: iedere deelnemer heeft een leerdoel in sociaal contact en in het adequaat functioneren in het dagelijks leven.

Doel 2: het dagelijks leven

In een weekend komen de deelnemers bijna alle facetten tegen van het dagelijks leven. Het is een weekend ervaringsgericht leren en werken aan jezelf.

Doel 3: ontlasten van thuissituatie

Het weekend is een ontlasting voor de thuissituatie (respijtzorg) en een leuk en gezellig weekend voor de deelnemers. Maar wij zeggen: als het kind dan toch bij ons is, om even thuis te ontlasten, dan kunnen we toch ook direct werken aan het verminderen van de last? Daarmee voorkomen we ook dat het kind of de tiener leert dat het altijd in een uitzonderingspositie moet functioneren. Wij organiseren geen skivakanties voor mensen met autisme en wij geven niet de boodschap dat je alleen naar een pretpark kunt met (ons als) begeleiding.

Doel 4: je bent deel van de maatschappij!

Doorbreken van de uitzonderingspositie en leren functioneren in de alledaagse samenleving.